עפולה היא כבר לא רק עיר בסוף כביש הסרגל

במרכז עמק יזרעאל, בין הערים חדרה וטבריה שוכנת לה בירת העמק - עפולה. עיר ש"ישנה" במשך עשרות שנים מתעוררת מתרדמתה בשיא המרץ. צופים לה עתיד מזהיר להפוך למטרופולין החמישי בישראל, המטרופולין של הגליל והעמקים. מסילת רכבת, תנופת בנייה מטאורית, הכפלת האוכלוסייה ועוד הרבה דברים שעתידים לקרות בעיר הקטנה אי שם בסוף כביש הסרגל.

במשך שנים נקראת העיר עפולה בירת העמק אך נראה שרק עכשיו, באיחור של כ – 100 שנה היא מתחילה להבין מה המשמעות בלהיות "בירה". היא לוקחת אחריות על התואר שלה ועושה חישוב מסלול מחדש.

"הסכם הגג שנחתם הוא נקודה היסטורית בתולדות העיר. זהו ציון דרך משמעותי אשר באמצעותו עפולה מבססת את מעמדה כמטרופולין הבא, וכאחת הערים החשובות בצפון. זה הסכם שיביא לא רק לפיתוח משמעותי של השכונות החדשות, אלא גם להתחדשות של העיר ממש" אומר ראש עיריית עפולה, מר יצחק מירון.

יש הרבה עבודה והרבה מהלכים שיקרו בשנים הבאות, מה שיביא בסופו של דבר את העיר עפולה למטרופולין של הגליל והעמקים.

 

בנייה חדשה בעיר 

לאחר קיפאון נדל"ני של כ – 20 שנה, תנופת הבנייה בעיר נמצאת בצמיחה חסרת תקדים. היקפי הבנייה גדולים ומהירים מאוד, גם ביחס למה שהיה נהוג בעפולה בשנים שעברו, וגם ביחס לערים אחרות בישראל. עד לשנת 2014 לא היה שינוי ניכר לאורך השנים ומספר התושבים בעיר נשאר יחסית קבוע כ – 44,000, אך בשנתיים האחרונות יש קפיצה משמעותית ונכון להיום לקראת סוף 2016 מספר התושבים גבוה מ – 50,000. כמובן שהגידול המשמעותי ביותר הוא ברובע יזרעאל שבו נמצאות השכונות החדשות יותר של העיר, וכמו שאומרים זוהי רק ההתחלה. התכנון הוא שעד סוף שנת 2040 יתגוררו בעפולה לא פחות מ- 300 אלף תושבים.

 

השקעה בפיתוח, תשתיות ומבני ציבור

אחת המטרות היא למשוך אוכלוסייה צעירה ואיכותית שתחזק את העיר. רובע יזרעאל הוא המוקד למשיכה. הוא קרוב לרכבת העמק שהחלה לפעול לא מזמן ומאפשרת גישה נוחה ומהירה לחיפה, בית שאן ומגדל העמק, דבר שמשנה את פני הדברים ועוזר כמובן במשיכת משפחות צעירות שיוכלו להמשיך לעבוד באזורי התעסוקה המרוחקים יותר, אך בוחרים לחיות באיכות חיים ובמחירים שפויים.

לא רק ברובע יזרעאל יש התחדשות, אזורים נוספים שמתעוררים בעיר הם שכונת C1 ומתחם 17000 בעפולה עילית. אשר גם בהם יש בנייה מואצת של אלפי יחידות דיור חדשות, וחלקן אף משווקות במסגרת מחיר למשתכן במחירים מוזלים בצורה משמעותית ממחירי המרכז.

הסכם הגג שנחתם בין העיר למדינה ומחייב אותה להשקיע כ – 850 מיליון שקל בעיר, הוביל כמובן למהפך נדל"ני של בניית השכונות החדשות, אך יחד עם זאת חיזוק ושיפוץ של הקיים. הושקעו כספים רבים בשיפוץ הטיילת, שדרת ארלוזורוב חודשה, היכל התרבות, החממה טכנולוגית, השכונות בעפולה עילית, גבעת המורה וכיכר העצמאות. גם בית החולים העמק יעבור כמובן שיפוץ והרחבה משמעותית על מנת להתאימו לגודל האוכלוסייה שעתידה להגיע לאזור.

"זהו הסכם גג דרמטי. בהסכמי הגג המדינה נותנת לערים את כל המעטפת: פיתוח ותשתיות, גנים, בתי ספר, בתי כנסת ועוד. זאת לא חוכמה גדולה להגיע לעיר ולהגיד לראשי הרשויות תבנו - בלי לעזור להם. היום עיר בלי מחיר למשתכן היא עיר שתזדקן" אומר שר האוצר, משה כחלון.

 

שד' ארלוזרוב המחודשת.  צילום: דר אבישי טייכר. (נלקח מאתר פיקיוויקי)

 

 

תעסוקה באזור

אחת הסוגיות המעסיקות את האוכלוסייה שחושבת לעבור לעפולה היא התעסוקה, ודווקא זהו מיתוס שאפשר להפריח. יש בעפולה תעסוקה מגוונת מאוד. יש תעשייה מסורתית ויציבה, כ – 60 מפעלים שעובדים באזור ומעסיקים למעלה מ – 7,000 עובדים. יש את בית החולים העמק שמעסיק היום כ – 2,200 עובדים ועם הרחבתו יעלה כמובן גם מספר העובדים.

בנוסף, במסגרת הסכם הגג עתידים להיבנות בעפולה כ – 290 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר. אחת התוכניות היא למשוך חברות היי טק איכותיות לאזור התעשייה החדש ובעירייה לא יושבים ומחכים, כבר עכשיו מתקיימים מגעים עם חברות מהארץ ומהעולם להעתיק את עסקיהן לעיר. החממה הטכנולוגית ומרכז היזמות זוכים להתעניינות עצומה. חברות אלו יעניקו לבעלי התארים הרלוונטיים עשרות משרות נגישות בתחומם בקרבת הבית, ובכך לעצור את בריחת הצעירים לאזורי התעסוקה במרכז ולהשאירם בצפון.

 

שכונות חדשות נבנות בקצב. הפארק העירוני - עפולה. 

 

אקדמיה וחינוך

נושא החינוך האקדמי נמצא גם הוא על סדר היום במסגרת השינויים שנעשים בעיר. מכללת עמק יזרעאל צפויה לקבל בשלב כלשהו מעמד של האוניברסיטה הראשונה בגליל ובעמקים. כמו כן, נשקלת גם האפשרות לאחד את המכללות באזור כשלוחות של אותה אוניברסיטה. מהלך זה ימשוך וישאיר סטודנטים צעירים שאף הם יחזקו את האוכלוסייה בעיר ויכניסו רוח צעירה ומרעננת.

גם במערכת החינוך לילדים יש מהפך. בזמן שבשאר הערים בישראל נלחמים ההורים עם הרשויות על גובה התשלום לצהרונים, בעיר עפולה הוחלט להפוך את מסגרת החינוך מ"בתי ספר" ל"בתי חינוך".

בבתי החינוך יהיה יום לימודים ארוך עד השעה 16:00 והם יציעו לכל ילדי העיר מסגרת אחידה המשלבת ארוחת צהריים איכותית, חוגים, תגבור לימודי, העשרה, חשיפה לתנועות הנוער ולחינוך חברתי- קהילתי.

 

לצעירים והצעירים ברוחם מה?

חיי הלילה מתחילים להתעורר בעיר שישנה לה במשך שנים. מקומות בילוי רבים לצעירים נפתחו בעיר. מועדונים, פאבים, מקומות לריקודים מוזיקה והופעות אשר מהווים מקומות בילוי לא רק לתושבי העיר, אלא לכל תושבי העמק והסביבה. ככל שימשיכו הצעירים להגיע, כך גם תתרחב מגמת ההתפתחות של מקומות הבילוי.

 

 

מקומות בילוי רבים לצעירים נפתחו בעיר

 

לחובבי הקולינריה חוויה קולינרית – תרבותית חדשה יש בעפולה, שוק אוכל ססגוני שיהיה פתוח בימי רביעי – שישי. דוכני אוכל עם ריחות משכרים, דוכנים עם תוצרת חקלאית טרייה, לייף סטייל, אופנה ואומנות. בנוסף, יהיו אירועים מיוחדים, פאבים ובתי קפה, דוכני גלידה, הפעלות ואטרקציות לכל המשפחה.

 

עפולה נמצאת באחד הצמתים המרכזיים בהיסטוריה של העיר מאז הקמתה. עפולה היא כבר לא רק העיר אי שם רחוק בקצה כביש הסרגל, לפי התכנונים צפוי לה עתיד מזהיר, וזה כנראה בדיוק הזמן לבדוק את האפשרויות לרכישת דירה בעפולה. שהיתה בתרדמה